Tarkkisten kylä

15.4.2019

Tarkkisten kylä sijaitsee Porvoon kaupungin taajama-alueella, alkaen välittömästi sairaalan kohdalta keskustasta Pellingin suuntaan. Maantieteellisesti Tarkkinen rajoittuu pohjoisessa Porvoon sairaalaan ja Ruskiksen luonnonsuojelupuistoon sekä etelässä ja idässä Stenbölen ja Veckjärven metsiin. Kylän suomenkielinen nimi Tarkkinen virallistettiin vasta vuonna 1977, ruotsinkielinen kunta Tarkis mainittiin ensimmäisissä lähteissä jo vuonna 1584. Kylämme onkin jo lähemmäs 500 vuotta vanha. Tarkkisissa oli aikoinaan aatelisten mm. Tomas Abbothnotin ja Samuel Cockburnin läänityksiä (Tarinoita Tarkkisista,8.)

Talouksia vuonna 2018 oli noin 230. Kylämme laajenee, uusimpana asuinalueena Toukovuori.

Lapsiperheille paikka on unelma, lähellä vettä, keskustan palveluita ja kuitenkin maalla. (laskettakoon tuo sairaalan läheisyys myös plussaksi).
Kylässämme toimii kioski Matti 2.0, Toukovuoren päiväkoti, Toukovuoren hoivakoti, lapsille löytyy urheilukenttä sekä 2 leikkipuistoa, veneranta, pieni uimaranta, lenkkipolkuja, ja ulkoilureitteja. Venetoimikunta ylläpitää ja vuokraa venepaikkoja.

Tarkkisissa toimii aktiivinen kyläyhdistys, jonka tarkoituksena on

• toimia asukkaiden yhdistäjänä ja edistää yhteisöllisyyttä
  • edistää viihtyvyyttä ja parantaa elinympäristön laatua
  • lisätä ja ylläpitää kotiseututietoutta sekä kotiseutuhenkeä
  • kehittää vesillä liikkumisen tietoja ja taitoa edistämällä toimialueen veneharrastusta.
  • järjestää erilaista liikunta-,taide-,kulttuuritoimintoja huomioiden kyläläisten ikäjakauman
  • vuokrata pienvenesatama-alue, ylläpitää ja rakentaa rantaa, veneväylää, laiturialuetta ja vuokrata venepaikkoja

Tervetuloa mahtavaan ja ystävälliseen kyläämme, joko asumaan tai vierailemaan!

Löydät meidät myös facebookista: